dimarts, 12 d’agost del 2008

[Aquell advocat] pot reduir un màxim de paraules a les idees més ínfimes millor que qualsevol altre home que hagi conegut mai

Autor: Abraham Lincoln (1809 - 1865), advocat i polític estatunidenc i setzè president dels Estats Units d'Amèrica.
Equivalent: He can compress the most words into the smallest ideas better than any man I ever met [EN].

Font: Vista a la pàgina The Quotations Page.

Nota: sembla que la frase de l'anomenat president de la Guerra Civil anava dirigida a un advocat. En desconeixem el nom.

8 comentaris:

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

David, no te m'enfadis, però no l'entenc aquesta, tampoc.

Em sembla que fas un ús de l'impersonal, una mica personal. :-)

Potser amb un "Es pot..." s'entendria millor?

David Gálvez Casellas ha dit...

No, no m'enfado. Com puc enfadar-me? Simplement, no has entès l'original. En Lincoln s'està referint a algú en concret. Està insultant una persona que coneix i ve a dir que és la més simple que ha conegut mai. Desgraciadament desconec el nom d'aquesta eminència (d'altra manera ja hagués fet la nota contextualitzant-ho tot). La citació l'he trobada així, peladeta. Ara miro de completar-la, però.

David Gálvez Casellas ha dit...

Ja he afegit una breu nota. Si trobo res més, ho afegiré. Satisfet?

David Gálvez Casellas ha dit...

Estigues content, com a mínim no sóc un traductor automàtic. Mira quina perleta de traducció he trobat (i sí, es tracta de la mateixa citació):

"Él puede comprimir la mayoría de las palabras a los más pequeños las ideas de un hombre que nunca se reunió."

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

I posar un "Vostè" davant?

"Vostè pot reduir..."

És que sense el context em costa d'entendre-la.

Sí, els traductors automàtics són terribles! I sort, encara, que ens podíem quedar sense feina tots els lingúistes. :-)

David Gálvez Casellas ha dit...

NO, perquè no és refereix a un "vostè". Parla d'una tercera persona. Reported speech. Trobo que et costa MOLT d'entendre citacions que són força entenedores.

David Gálvez Casellas ha dit...

Així?

Víctor Pàmies i Riudor ha dit...

David, potser és que estic de vacances i el cap no està a la temperatura adequada. :-)

Si els altres companys, que són més perepunyetes que jo ho veuen bé, tira milles.

També pot ser que el meu anglès subbàsic no em permet llegir amb garanties l'equivalent anglès i els traductors automàtics em meregen le neurona. ;-)