dilluns, 11 de març del 2013

La fotografia contribueix a fer passar bou per bèstia grossa: una imatge, pel sol fet de ser fotogràfica, és creïble. Però la fotografia és tan a prop de la ficció com la literatura o la pintura!


Autor: Joan Fontcuberta i Villà (Barcelona, 24 de febrer de 1955), fotògraf.  

Foto: David Ruiz Bravo.

Nota (d'Oriol Izquierdo, a Núvol]: "Joan Fontucberta ha estat distingit amb el prestigiós premi Hasselbad, el reconeixement internacional més gran que pot rebre un fotògraf. La trajectòria de Fontcuberta es remunta a l’any 1976. Recuperem un article d’Oriol Izquierdo publicat dins la revista Cultura, el novembre 1995, que repassa els inicis de l’artista i la seva concepció de la fotografia com una ficció."

Font: Article d’Oriol Izquierdo publicat a la revista Cultura el novembre del 1995 dins la sèrie "Perspectives". Recuperat ara a Núvol (08/03/2013).


Context: “Treballar en el camp del periodisme i la publicitat familiaritza amb la mentida, la transgressió, la manipulació”, diu Fontcuberta per explicar les claus del seu recorregut artístic. “La fotografia contribueix a fer passar bou per bèstia grossa: una imatge, pel sol fet de ser fotogràfica, és creïble. Però la fotografia és tan a prop de la ficció com la literatura o la pintura!” Al cap i a la fi, la imatge d'un objecte fotografiat pot ser manipulada a través d'un fotomuntatge o del treball en el laboratori, com ho feia Fontcuberta en les seves primeres exploracions dels límits de la versemblança. Però hi ha una altra manipulació molt més subtil i efectiva: la manipulació del context. “La fotografia significa, seguint MacLuhan, en tant que s'insereix en un context determinat. Aleshores, si donem a una fotografia un context científic, aquella imatge esdevé científica...”