dimecres, 23 de gener del 2013

Per a mi, la llibertat és el pitjor que hi ha, que hi pot haver, per a la creació artística, i per això m'agraden tots els períodes inquisitorials. I això ho vaig aprendre quan em van ficar a la presó


Nota: Avui fa 24 anys que va morir Salvador Dalí.

Autor: Salvador Dalí i Domènech (Figueres, 11 de maig de 1904 - Figueres, 23 de gener de 1989), pintor, decorador i escriptor.

Context: Per a mi, la llibertat és el pitjor que hi ha, que hi pot haver, per a la creació artística, i per això m'agraden tots els períodes inquisitorials. I això ho vaig aprendre quan em van ficar a la presó; vaig estar tres meses a la presó de Girona, i llavors em vaig adonar que només es poden crear coses meravelloses a dintre d'una presó. O siguí que tots aquells dies abans d'anar a la presó vivia una vida d'angoixa; no sabia si anar-me'n al cine o al teatre o quedar-me a pintar o, en comptes de pintar, fer un dibuix. Em fiquen a la presó i tot s'arregla instantàniament: vaig començar a viure una vida espiritual sublim, i aleshores vaig començar a posar-me decididament contra la llibertat. I ara, com que no em fiquen a la presó, doncs, he inventat una cosa meravellosa que és crear-me una presó espiritual que és Fort Lligat. 

Font: Entrevista radiofònica amb Salvador Escamilla reproduïda al reportatge «Dalí, el geni, el pintor, l'home», de Pilar Rahola, emès per TV3 el dia 21 de gener de 1989 amb motiu de la mort del pintor, segons: Clara, Josep. «Salvador Dalí, empresonat per la dictadura de Primo de Rivera» (PDF). Revista de Girona, núm. 162 (1994), p. 52-55.